Nieuws

30 mrt

Verbod privégebruik DGA

Stel, u bent enig aandeelhouder en bestuurder van een BV, in fiscale termen directeur-grootaandeelhouder (DGA). Uw BV stelt aan u voor zakelijk verkeer een Mercedes ter beschikking. Soms laat u medewerkers de auto ook even gebruiken voor een zakelijke rit. U sluit met uw BV een overeenkomst waarin staat dat privégebruik van de auto is verboden. De auto staat na werktijd altijd bij het bedrijf achter het hek. U houdt geen kilometeradministratie bij. Krijgt u bijtelling wegens privégebruik?

De Belastingdienst vindt van wel. En helaas heeft de hoogste rechter dat onlangs bevestigd. De DGA kon niet overtuigend aantonen dat de auto op jaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden was gebruikt. Hij heeft geen rittenregistratie bijgehouden en ook niet op een andere manier het vereiste bewijs geleverd. De DGA had zelf de sleutel van het hek. Ook zou hij zelf zijn eigen verbod op privégebruik moeten controleren. Dat levert geen overtuigend bewijs.  

Tip: Voor de DGA zit er weinig anders op dan een sluitende kilometeradministratie, als hij bijtelling wegens privégebruik van de auto van de zaak wil voorkomen.

Lees meer
30 mrt

Zakelijkheid lening van uw BV

Geld lenen, al dan niet in rekening courant, van uw BV kan tot fiscale problemen leiden. Met name als het totaalbedrag toeneemt en de voorwaarden niet geheel zakelijk zijn. Na een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur heeft de Staatssecretaris van Financiën interne documenten van de Belastingdienst openbaar gemaakt die hierover gaan.

Het is een brief met 45 pagina’s aan bijlagen. Deze bevatten de standpunten van de Belastingdienst met een onderbouwing uit regelgeving en rechtspraak. Ze gaan over onderwerpen als rentepercentage, zekerheden, onzakelijke lening, schijnlening, winstuitdeling, kwijtschelding, aflossingsschema, boetes en invorderingsmaatregelen. Ook is de standaard vaststellingovereenkomst opgenomen die soms wordt gesloten om tot een ordelijke fiscale afwikkeling te komen.

Tip: Als u geld leent van uw eigen BV, al dan niet in rekening courant, dan is zakelijkheid van belang. Wilt u precies weten hoe de Belastingdienst daar tegenaan kijkt, lees dan deze brief met bijlagen.

Lees meer
30 mrt

Fiets van de zaak eenvoudiger

De fiscale regels voor een fiets van de zaak zijn ingewikkelder en geven meer administratieve rompslomp dan de regels voor een auto van de zaak. Het kabinet wil, samen met de branche, de (lease) fiets van de zaak aantrekkelijker maken. Daarom wordt een vereenvoudiging aangekondigd die op 1 januari 2020 moet ingaan.

Voor het privégebruik van een zakelijke fiets geldt op dit moment geen forfait om de waarde van het voordeel vast te stellen. Daarom moet per geval worden bepaald wat het werkelijke voordeel van de fiets van de zaak is. In de praktijk betekent dit dat het aantal privé gefietste kilometers wordt vermenigvuldigd met de kilometerprijs van de fiets, te weten het bedrag van de kosten per kilometer aan afschrijving, onderhoud, reparatie, verzekering en eventueel elektriciteit. Dat is veel ingewikkelder dan een jaarlijks forfait, bijvoorbeeld een bijtelling van een percentage van de catalogusprijs.

Het vereenvoudigen van de bijtelling voor privégebruik van een door de werkgever ter beschikking gestelde fiets geeft een signaal vanuit het rijk richting werkgevers dat fietsstimulering belangrijk is en dat het rijk bereid is barrières die daarbij ervaren worden weg te nemen. Daarmee geeft het een impuls aan stimulering van de fiets door werkgevers.

Tip: Overweegt u aan medewerkers een fiets van de zaak te verstrekken, maar houdt de administratieve rompslomp u tegen? Wacht dan, als dat kan, tot januari 2020. In de aanloop naar januari 2020 zal meer duidelijk worden over de vereenvoudiging.

Lees meer
16 mrt

Verplichtingen werkgevers strijdig met AVG?

Werkgevers hebben wettelijke verplichtingen rond de veiligheid en gezondheid van hun werknemers. Om deze verantwoordelijkheden uit te kunnen voeren, moeten werkgevers persoonlijke gegevens van werknemers vastleggen. De Autoriteit Persoonsgegevens hanteert strenge richtlijnen. Met de komst van de AVG worden eventuele boetes hoger. VNO-NCW en MKB-Nederland geven in een pamflet voorbeelden van tegenstrijdige regels. Daarmee hopen ze duidelijkheid te krijgen van de overheid.

Zo mag de werkgever, wanneer hij in het kader van re-integratie een werknemer behandeling door een fysiotherapeut, psycholoog of coach aanbiedt, de rekening niet in zijn administratie opnemen. Die bevat namelijk persoonlijke gezondheidsgegevens. Hoewel de Wet Marktordening Gezondheidszorg zorgverleners juist verplicht om de behandeling op de factuur te zetten, verbiedt de Autoriteit Persoonsgegevens het verwerken van facturen door werkgevers omdat er bijvoorbeeld een DBC-code (code Diagnose Behandel Combinatie) op staat. Dit resulteert in de onmogelijkheid van de werkgever om de werknemer optimaal te begeleiden en mogelijk tot een conflict met de accountant omdat de boekhouding niet op orde is.

In het geval van een ziekteduur langer dan zes weken, komt de bedrijfsarts in beeld. Aan de hand van diens analyse moet door werkgever en werknemer altijd een Plan van Aanpak worden gemaakt. De werkgever zal actief moeten volgen of de werknemer voldoende meewerkt aan de re-integratie. Denk aan cursussen, behandeling, training, mediation of andere interventies. Werkt de medewerker onvoldoende mee en spreekt de werkgever hem daar niet op aan, dan krijgt de werkgever daarvan uiteindelijk de rekening gepresenteerd: hij kan dan een loonsanctie van het UWV krijgen. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft echter bepaald dat de werkgever niet mag registeren welke interventies zijn voorgesteld. Ook mag hij de voortgang niet monitoren om de vinger aan de pols te houden.

Tip: Lees meer voorbeelden in het pamflet. U vindt het hier.

Lees meer
16 mrt

Secretaresse onderneemster?

Een dame staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als eenmanszaak in het verlenen van secretariële en juridische diensten aan advocaten en overige organisaties. Ze doet dit werk voor een advocatenmaatschap. De inkomsten hieruit geeft ze aan als winst uit onderneming. Daarnaast doet ze wat tijdelijke klussen in loondienst. Volgens de Belastingdienst is van winst uit onderneming echter geen sprake. Navorderingen en een rechtszaak volgen.

Voor fiscaal ondernemerschap is vereist dat belanghebbende voldoende zelfstandigheid bezit ten opzichte van haar opdrachtgever(s), niet slechts incidenteel opdrachten aanvaardt, maar streeft naar continuïteit van haar werkzaamheden door het verkrijgen van verschillende opdrachten en ondernemersrisico loopt.

De bewijslast ligt in dit geval bij de secretaresse. Daarin slaagt ze niet. De maatschap vormt slechts een enkele opdrachtgever. Ze kan niet bewijzen dat ze actief naar nieuwe opdrachtgevers op zoek is geweest. Ze heeft verwaarloosbaar ondernemersrisico gelopen. De secretaresse beroept zich nog op de door de Belastingdienst afgegeven VAR-WUO. Ze heeft echter in het aanvraagformulier onjuiste informatie verstrekt. Daarom mag ze aan die VAR-WUO geen vertrouwen ontlenen.

De rechter komt alles overwegende tot de conclusie dat de secretaresse gewoon bij de advocatenmaatschap in loondienst was.

Tip: Ook in deze uitspraak toetst de Belastingdienst, en vervolgens de belastingrechter, een gecreëerde papieren werkelijkheid aan de echte criteria die aan fiscaal ondernemerschap ten grondslag liggen.

Lees meer
16 mrt

Aangifte door adviseur met slechte reputatie

Een particulier laat zijn belastingaangiften indienen door een belastingconsulent. Vier jaar lang wordt in de aangifte een bedrag van circa € 900 aan specifieke zorgkosten afgetrokken. Dan stuurt de Belastingdienst vragenbrieven over deze aftrekposten. Omdat antwoorden uitblijven, legt de Belastingdienst aan de particulier navorderingsaanslagen op.

De Belastingdienst had ontdekt dat de belastingconsulent bij veel van zijn klanten zorgkosten had gefingeerd. Bij 71 procent van alle door hem ingediende aangiften was sprake van correcties. Volgens de rechter wil dat niet automatisch zeggen, dat ook de aangiften van deze particulier onjuist waren. Maar de ontdekking van de systematische fraude was een terechte aanleiding voor vragenbrieven. Omdat de particulier deze niet had beantwoord en ook nadien geen bewijs kon leveren voor de aftrekposten, mocht de Belastingdienst inderdaad navorderen.

Tip: De conclusie ligt voor de hand. Laat uw aangifte verzorgen door een deskundige en betrouwbare adviseur, dan voorkomt u problemen met de Belastingdienst.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft.
Ik accepteer cookies van deze website.